pátek
12. září 2008
21:00 hod.

TLESKAČ */plus/* Afterparty: DJ´s - Experimental cabaret

Koncert. Pilsner ska orchestra. Skočná muzika s crazy texty.

 Míra Cisler |zpěv

 Olga Konopíková |zpěv

 Jirka Sýkora |baskytara, zpěv, kapelník

 Míra Bareš |kytara

 Honza Mráz |klávesy

 Petr Bejlek |bicí

 Karel Kolesa |trumpeta

 Štěpán Slezáček |tenorsaxofon

 Pavel Halík |alt- a barytonsaxofon

 Michal Sloup |trombon

TLESKAČOVA HISTORIE

Ideologický vznik skupiny se datuje k 1. 1. 2000 pět minut po půlnoci. Na pódiu

plzeňského hudebního klubu Divadlo Pod lampou před několika okamžiky do-

hrála kultovní punková skupina Požár mlýna a právě její tři členové, baskytarista Jirka */and/*quot;Frigo*/and/*quot; Sýkora, bubeník Petr */and/*quot;Bejdžán*/and/*quot; Bejlek a zpěvák Míra */and/*quot;Prasopes*/and/*quot; Cisler, si na baru připíjí na nové tisíciletí a při této příležitosti zakládají, zatím pouze teoreticky, skupinu, která by podle představ zakládajících měla hrát ska. Pouze z lásky k této muzice, kterou tak pěkně všichni tři trpěli.

Od představ k realizaci tohoto pošetilého nápadu utekl půlrok a na podzim roku 2000 začaly první nesmělé zkoušky tělesa, které o hraní na druhou dobu nemělo ani tušení. S o to větším nadšením se výše zmíněná trojice, doplněná o kytaristu Jirku Kyliše, tenorsaxofonistu Štěpána Slezáčka, pozounistu Michala Sloupa a klávesistu Honzu Mráze, pustila do sehrávání a studování několika převzatých písní, aby zjistila, jakže se to vlastně hraje.

To, že cesta nebude dlážděna hlavami klasiků tohoto žánrů bylo jasné od počátku. Dalo se to vytušit z životního postoje Tleskačova zakladatelů a jisto bylo při prvních vlastních písních, které tematicky nepříliš zapadaly do jamajské škatule a navíc byly dosti podpořené neumětelstvím členů souboru. Všechno je ale překonatelné, stejně jako zkušební podmínky, ve kterých tyto písně vznika-

ly a zoufalý nedostatek muzikantů, kteří měli vyztužit páteř a přibarvit, zatím, dosti šedivý náčrt budoucího obrazu kapely.

Záhy se k lopotě zúčastněných přidává altsaxofonista Pavel Halík a mladičká, teprve patnáctiletá, zpěvačka Olinka Konopíková, která se jen těžko srovnávala s mužskou přesilou a občasnými vulgarismy v textech obsažených.

Po desetiměsíčních útrapách se vyčerpaným muzikantům narodilo přenošené dítě v podobě prvního koncertu. Kde jinde, než v Divadle Pod lampou pro 200 (!) občanů. Inu, nikterak se to dlouho dopředu netajilo a každý z členů má dost známých. Aspoň v tom je výhoda vícehlavých souborů.

V létě se, konečně, kapela zakulacuje na deset perzón a přichází poslední posila, trumpetista Karel Kolesa. Začíná se koncertovat čím dál častěji, čím dále od rodné hroudy, úroveň hudebních výkonů prudce stoupá a převzatá tvorba je pouze drobnou ingrediencí.

V zimě roku 2002 se loučí kytarista Jirka Kyliš a předává */and/*quot;žezlo*/and/*quot; strakonické posile Vladimírovi Barešovi. V tomto složení je odehrán, pro kapelu, zásadní koncert na Litoměřickém kořenu v létě 2003, kde byl soubor lapen do sítí hudebního vydavatelství Black Point a pod jehož křídly na jaře 2004 vydává své debutové album */and/*quot;Ska z Česka*/and/*quot;. Název tohoto alba naprosto přesně vystihuje styl,

který těleso produkuje.

Po dokončení desky odchází od skupiny */and/*quot;právěvystudovaný*/and/*quot; zubař a tenorsaxofonista Štěpán Slezáček, by se věnoval dentistickému řemeslu. Ovšem v kurzu jsou právě rovnátka a */and/*quot;rovnátkářů*/and/*quot; jako šafránu. Snad je dílem osudu, že oboru se vyučuje právě v Plzni a tak kapela mezi sebou staronového člena opět přivítala.

Druhá deska vychází na konci roku 2006 opět pod křídly vydavatelství Black Point Music pod názvem „Na předměstí Bory.