Report – Finále Stárplej 2010
Za deště, který přišel po tropických dnech, začalo finále Stárplej 2010. Nakonec se ho zúčastnily čtyři kapely (liberečtí Pí Půl pro nemoc zpěváka nemohli účinkovat). Podle složení bylo předem jasné, že tentokrát nezvítězí alternativní muzika, jako v předchozích ročnících. Finalisty tvořily dvě kapely jabloneckých mladíků, hrající muziku, vycházející z klasických bigbeatových postupů, a dvě přespolní formace, složené ze zkušenějších muzikantů, hrající spíš současný módní poprock. Všechny kapely určitě v příštím roce uslyšíme, Na Rampě, ve Vlaku nebo jiné akci, pořádané Sundiskem (provozovatelem zmíněných klubů).
Takhle jsem je viděl a slyšel v sobotu večer:
Exots mají během svého účinkování ve dvou ročnících tu smůlu/ štěstí (dosaďte sami správnou variantu), že snad pokaždé hráli jako první. Včera si tento úděl vybrali po dohodě s dalšími kapelami sami – klávesák byl handicapovaný zraněním ruky a potřebovali delší dobu na stavění věcí na podium.
Odehráli výborné vystoupení, každým koncertem se lepší. Jejich bigbeat je odlehčenější, se snahou o dobré aranže s vokály, dynamikou (pro některé nespokojence s kritikou ze základních kol – je tím míněno hlavně to, že kapela nebuší celou dobu ve stejné maxi hlasitosti a dokáže udržovat napětí písniček příslušnými změnami), potěšila srozumitelnost textů, daná dobrou artikulací a celkovým projevem zpěváka. Na drobných rytmických rozhozeních v komplikovanějších pasážích určitě zapracují a věřím, že budou pokračovat v dosavadní vzestupné tendenci.
Memphis byla tvrdší z obou poprockových seskupení, fungující sehraná parta zkušeně používající v poslední době módní postupy mezi podobnými bandy – ať už jde o harmonie, aranže, zvuk či pódiový projev. Příjemná muzika, první část koncertu se nedařilo zvukařům vytáhnout zpěv (přestože na pultu, jak jsem kontroloval, už víc přidat nešel), posléze se vše vylepšilo kompromisy v nastavení ostatních hráčů. Dobré byly zajímavé vokály v některých věcech.
Orfeus Beat svůj tvrdší bluesrock opět trochu posunuli a vylepšili, vynikající byl zvuk kytary, fungovala i tytmika. Frontman po kritice ze základního kola mírnil, alespoň z počátku, řev a tím i lépe intonoval, jen trochu přehrával takový ten operetní výraz, což je ovšem můj ryze subjektivní názor. V jeho věku je hledání výrazu pochopitelné , nasazení má obdivuhodné. Jak už jsem někde psal, spojení mladých kluků s klasickou muzikou (v tom nejlepším smyslu) je sympatické a po přidání větší hravosti a dostatku skladatelských a aranžérských nápadů můžou nadále růst.
The Contact na žádost svého člena – profesionálního hasiče, který musel sloužit, hráli poslední, za což patří dík i ostatním kapelám, kteří to nikterak nerozporovali.
Z mého pohledu nejvyhranější muzikanti, neměli problém s nastavením zvuku, s dynamikou dělali to, co se má. Líbivé aranže a skvělý výkon zpěvačky (trochu divná byla jen první skladba, s takovými těžce zpívatelnými intervaly). Přestože obdobný poprockový styl příliš nevyhledávám, bylo to velmi příjemné, příjemnější než řada profláklých jmen obdobného žánru, které můžeme slyšet z rádií každou chvíli.
Porota nastoupila na pódium v trikách s logem Stárplej 2010, navržených Michalem Kuřetem Fleischmanem, která dostali i všichni účinkující.
Tentokrát bylo cen vyhlášeno více:
Nejlepší kytarista – Adam Kuchař, Orfeus Beat
Nejlepší basák – Martin Bezdíčka, Exots
Nejlepší bubeník –Kamil Šrytr, Memphis
Nejlepší zpěvák, zpěvačka – Anna Ungrová, The Contact
Zvláštní cena poroty: Filip Hušek (Exots) – za velký progres v intonaci, artrikulaci a vůbec zpěváckém projevu
Cena Klubu Na Rampě: Exots
Cena diváků: Orfeus Beat
Vítěz Stárplej 2010: Orfeus Beat
Porotci hlasovali takto:
Pavel Kopal: Orfeus Beat
Jan Vulc: Exots
Petr Jakimiv: Orfeus Beat
Roman Barbora: Memphis
Honza Mikulička: Orfeus Beat
Martin Bauer: Exots
Díky všem divákům i účinkujícím ve všech kolech Stárplej. O dalším ročníku a jeho podobě budeme informovat zde na webovkách.
Za pořadatele soutěže – Klub Na Rampě a Sundisk -
Martin Bauer